Onbegrensd vegetarisch: Ik at een hele week geen vlees

Tekst: Demi Rutten
Leestijd: 8 minuten
Foto: Demi Rutten en Demi van Herpen

Deze afgelopen maanden speelde zelfreflectie een grote rol voor mij. Een pandemie zet je blijkbaar aan het nadenken, who knew? Dit is een tijd van verandering in veel opzichten, van de Black Lives Matter-protesten tot ons milieu dat een draai van 180 graden nodig heeft. Daarom at ik, om mijn steentje bij te dragen, een week lang vegetarisch.

Toen ik het voorstel om een week vegetarisch te eten voorlegde aan mijn familie, waren de reacties gemixt. Mijn moeder is al geen fan van vlees eten en vond het idee zo leuk dat ze het met het hele gezin wilde doen. Alleen mijn vader vond dat niet zo’n prettig idee. Na wat zuchten stemde ook hij er gelukkig mee in.

Maandag
Na een uurtje in de supermarkt te hebben doorgebracht waren de boodschappen voor de hele week binnen. Ik kan wel zeggen dat het niet kopen van vlees een hele besparing is op de weekboodschappen. Op de eerste dag aten we falafel; een soort ‘gehaktballetjes’ gemaakt van kikkererwten, in een broodje met salade en een yoghurt-sausje. In mijn 23 jaar dat ik bij mijn ouders woon, is dit de eerste keer dat wij ons avondeten aten zonder vlees erbij. En ondanks het kleine beetje zenuwen dat ik had, hoorde ik alleen maar tevreden geluiden over de broodjes falafel. Zelfs mijn vader plofte zeer tevreden met een volle buik op de bank. Dag één geslaagd.

Dinsdag
Op dinsdag was het tijd voor ‘echt vega-vlees’. Ik vond op internet een recept voor Mexicaanse zoete aardappel frietjes en besloot dit te maken met gegrilde groenten en een vegetarische schnitzel. Ook dit gerecht was zeer geslaagd. Wil je de Mexicaanse frietjes zelf maken? Hieronder vind je het recept.

Woensdag
Op woensdag was het tijd voor het eerste gerecht zonder vleesvervanger. Ik maakte pasta stroganoff; een pastaschotel met groenten en kaas uit de oven.  Hoewel ik van tevoren wel dacht het vlees in dit gerecht te gaan missen, was dat totaal niet het geval. Ook de rest van de eters beaamde dat dit gerecht zonder vlees of vleesvervanger prima smaakte. Voor de gezelligheid had ik er ook zelfgemaakte mojito’s bij geserveerd, die ook goed in de smaak vielen. Wil je het recept voor de pastaschotel? Lees dan volgende week deel twee van deze blog!

Donderdag
Burrito-donderdag! Ik eet graag Mexicaans en een van mijn favoriete gerechten is burrito’s. Normaal gesproken maak ik die natuurlijk met kip, maar vandaag probeer ik iets anders. De burrito’s vulde ik met ui, mais, tomaat, bonen en paprika samen met taco-kruiden. Dit ging natuurlijk in een grote ovenschaal met veel kaas eroverheen de oven in. Met zelfgemaakte guacamole en een grote kan sangria heb ik ook vandaag weer mijn buikje vol gegeten. Vegetarische burrito’s zijn door mij, als die-hard Mexicaans fan, dus ook goedgekeurd.

Vrijdag
Je zou denken dat ik ergens tijdens deze vega-week trek zou krijgen in vlees, maar we zijn op dag vijf en ik mis het nog steeds niet. Dat ik nu elke dag uitgebreid kook en allerlei nieuwe, leuke recepten probeer zal daar ook wel een rol in spelen natuurlijk. Het valt me in ieder geval allemaal reuze mee. Vandaag aten we een wok-gerecht. Mijn vader heeft in onze garage een ‘amateur-wok keuken’ gebouwd waardoor het een beetje voelt als uit eten zijn. In plaats van kip of rundvlees mee te wokken met alle groenten, gebruikten we vandaag tofu blokjes en vega wok vlees.

Zaterdag
Het is weekend en dat betekent dat cheaten weer mag! Daarom maakte ik op zaterdag broodjes ‘hamburger’. Daarmee bedoel ik dus vega-, wortel- en bietenburgers. Ook hieraan gaf ik weer een Mexicaanse draai (ofcourse) door er guacamole en tortillachips bij te serveren. Zelfs de grote vleeseters bij ons thuis zeiden bijna geen verschil te merken met een echte hamburger. Dit smaakte ook gewoon super lekker!

Op deze zaterdag begon ik me ook af te vragen wat deze vegetarische week nou voor goede invloed heeft op het milieu. Op de website van Week Zonder Vlees las ik dat met een week geen vlees of vis eten je 130 liter water en 13,3 kilogram Co2-uitstoot bespaard. Dit geldt voor één persoon en wij zijn thuis met vieren. Dat betekent dat wij in deze vegetarische week 520 liter water en 53,2 kilogram Co2-uitstoot hebben bespaard.

Zondag
De laatste dag alweer van deze vegetarische week. Dat besloten we te vieren met zelfgemaakte vegetarische kapsalon, met vegetarische shoarma die net als echt vlees smaakte. Terwijl ik dit typ zit ik nog met een after dinner dip achter mijn laptop. Ook dit gerecht was weer zeer geslaagd en het was snel klaar. Je bakt de frietjes in de frituurpan, bakt de vegetarische shoarma, gooit dat samen in een ovenschaal met kaas en laat dit smelten in de oven. Daarna maak je het af met een beetje salade erop en tadaa: je eigen kapsalon.

Conclusie
Voor een gezin wat normaal veel vlees eet, beviel deze vegetarische week ons prima. Er zat niks tussen wat niet lekker was en zelfs de mannen bij ons thuis misten het vlees niet. Nu denk ik niet dat we voortaan helemaal vegetarisch gaan eten, dat is een onmogelijke taak in ons huishouden, maar we gaan nu in ieder geval onze vleesconsumptie minderen en vaker vegetarisch eten. Goed voor het milieu, goed voor onze gezondheid en goed voor de portemonnee. Het is zeker een aanrader om een vegetarische week te proberen. Zelfs als je denkt niet zonder vlees te kunnen, geloof me je kunt het wel. Ik voel me na deze week fitter, helderder en heb net zo lekker gegeten als normaal. Dus als we allemaal ons steentje daarin bijdragen en wat vaker geen vlees bij ons eten nemen, dan kunnen we al een heel verschil maken voor het milieu!

Wil je meer vegetarische recept-ideeën? Volgende week maandag verschijnt deel twee van deze blog met meer tips en weetjes voor een geslaagde vegetarische week! Ook lees je daarin wat meer over de gezondheidsvoordelen van minder vlees eten.

Zin om naast gezond eten wat meer te bewegen? Volg onze Grenzeloos Gezond serie waarin redacteuren Lieke, Carlijn, Luuk en Sylvana je meenemen in een 21 dagen sportchallenge!

Spread the love

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *