Onbegrensd Onderzoekt: duurzamer reizen, maar willen we nog wel?

Geschreven door: Puck Schmitz en Sanne de Brouwer

Luistertijd: 5 minuten

Kijktijd: 10 minuten

Leestijd: 5 minuten

Afbeelding: annca via Pixabay

De coronacrisis heeft de reiswereld goed op zijn kop gezet. Durven we nog wel te reizen, nu het reizen weer langzaam kan opstarten? Waar de reiswereld het veelal over eens is, is dat áls we gaan reizen, het duurzamer wordt. Redacteuren Puck en Sanne gingen op onderzoek uit.

Dat de klappen op de reiswereld groot zijn, is niet onverwachts. Zo vallen alle inkomsten van reisblogger Milou van Roon, van reisblog Explorista, volledig weg, en ook zelfstandig reisagent Ineke Derksen is alleen maar bezig met annuleren en omboeken.

Beiden gaan er weer op uit zodra het kan, maar verwachten wel dat er wat gaat veranderen in de reiswereld. Van Roon vertelt: ‘’Ik denk dat veel mensen houden van het leven dat ze hebben en de reizen die ze maken. Daar gaan ze geen grote aanpassingen in doen. Ze wassen misschien vaker hun handen en zijn iets meer bezig met hygiëne, maar ik denk dat er wat dat betreft niet veel verandert. Wel denk ik dat het een lange termijn effect is dat het interne toerisme nu ontdekt is door mensen, ze gaan sneller een weekendje weg. Ook komt er wereldwijd meer een focus op natuur dan op steden. Dat zie je nu al in Nederland, de hotels op de Veluwe doen het een stuk beter dan hotels in steden.’’

Ook Derksen denkt dat het reizen gaat veranderen. ‘’Mensen moeten het nut er van inzien. Er zijn echt wel duurzame oplossingen en ik denk dat mensen daarin geïnteresseerd zijn. Ook gaan mensen in de toekomst veel meer voor reisbureaus omdat ze weten wat voor zekerheden ze dan hebben. Mensen horen nu hoe het daadwerkelijk gaat bij Booking.com en Airbnb (hier waren problemen met onder andere servicekosten, red.). Ze gaan meer nadenken over waar ze heen willen, of het wel nodig is en of het ook in eigen land of dichterbij kan.”

Wouter Ubbinks is voorzitter van DWARS, de jongerenafdeling van GroenLinks. Hij zegt dat het belangrijk is dat er een Europese samenwerking komt om het makkelijker te maken om met bijvoorbeeld de trein te reizen. In het volgende fragment legt hij zijn visie uit.

Student toerisme Melissa Farla beaamt Van Roon zegt over de korte tripjes. ‘’Ik heb er vertrouwen in dat alles goed komt. Ik denk dat de reisbranche in de toekomst alleen maar geliefder wordt. Mensen gaan nu inzien wat een dagje weg of vakantie met ze doet.’’

Ubbinks is het met Oostdam eens dat vliegen duurder moet worden. Al ziet hij het goedkoper maken van de trein best als alternatief. Hij legt het uit in onderstaand fragment.

Geluiden vanuit de reiswereld

Ook in de reiswereld wordt veel geschreven over de ontwikkelingen na corona. Zo zegt TravelNext, een platform gericht op ontwikkelingen binnen de reisbranche, in hun artikel ‘Verandering in het reisgedrag, snacktoerisme verleden tijd?’ dat mensen in de toekomst bewuster op reis gaan, in plaats van vluchtige tripjes te maken.

In een artikel van TravelNext vertelt Marco van Leeuwen, lecturer Travel Industry, over zijn visie op de toekomst van reizen. ‘’Bij vorige wereldwijde crisissen zagen we dat zodra het weer enigszins normaal is, alles redelijk snel weer terug is bij het oude. Toen werd er ook gedacht dat er duurzamer zou worden gereisd, maar dat bleek toen niet zo te zijn. Ik denk dat deze coronacrisis wel een sterkere bewustwording op het reisgedrag gaat geven. Dingen zullen anders kunnen en ook moeten.’’

Oostdam denkt dat de coronacrisis op lange termijn zeker invloed heeft. ‘’Ik hoop dat de crisis gaat opleveren dat mensen meer gaan inzetten op kwaliteit, de beleving op de plek en de kwaliteit van de reis. Maar we weten het nog niet. De trend dat er steeds meer gereisd gaat worden zal wel blijven, maar ik hoop dat we wat bewuster worden.’’

Duurzaamheid staat hier hoog in het vaandel bij DWARS, ook als het om reizen gaat. Maar reizen duurzamer maken blijkt lastig. Hij legt het hieronder uit.

Nederland als vakantieland voor buitenlandse toeristen is de afgelopen jaren ook erg gestegen. Volgens Oostdam wordt er wel geprobeerd het toerisme te spreiden, en de toeristen dus niet alleen naar Amsterdam te laten komen. Ook hier zit een stukje duurzaamheid. ‘’De inwoners vinden het natuurlijk niet leuk. Als je het hebt over echt modern toerisme, dan kan het niet anders zijn dan dat je dat in goed overleg doet met de bewoners. Dat je hen ook laat meebeslissen over toeristische activiteiten en dat je ze ook laat profiteren van toeristische activiteiten.’’

Reisorganisatie TUI, marktleider van de reisorganisaties in Nederland, gaf aan dat het nog te vroeg is om op basis van feiten aan te geven of en hoe de reisbehoefte van de consument verandert of gaat veranderen.

Virtueel op reis in coronatijd

Nu we niet op reis kunnen, gaan mensen over de hele wereld wel op zoek naar andere manieren om te reizen. Als je toch in quarantaine zit, zit er maar één ding op: op reis van achter je computer! Op deze manier kun je verschillende musea en bezienswaardigheden van over heel de wereld bezoeken. Volgens de World Tourism Organization zijn er voor toeristische organisaties online zeker kansen. In het artikel ‘Cultural Tourism & Covid-19’ staat bijvoorbeeld (vertaalt): ‘’De uitdaging is om deze ervaringen te bieden op een manier die directe voordelen biedt aan de betrokken organisaties en praktijkmensen. Tijdens deze digitale transitie kunnen toerisme en cultuur allianties aangaan met technologiebedrijven en de particuliere sector om de toegang tot programma’s voor capaciteitsopbouw op het gebied van cultuur en duurzaam toerisme, die online beschikbaar zijn, te verbeteren.’’

Koning Aap is een reisorganisatie die duurzaamheid- waaronder ook de lokale initiatieven – erg belangrijk vindt. Ook vinden ze duurzaam reizen belangrijk. In onderstaande video laten ze zien wat ze zoal aan duurzaamheid doen.

Voor de langere termijn is de World Tourism Organization het eens met Oostam: ook zij willen graag een verschuiving van kwantiteit naar kwaliteit, blijkt uit hetzelfde artikel als hierboven. Ook is volgens hen het wereldwijd terugwinnen van het vertrouwen van binnenlandse klanten een grote prioriteit.

Hoe denken de reizigers hier zelf over?

Onder een enquête die redacteur Sanne hield onder 44 personen (in een eerder artikel waren dit er nog 39, de cijfers kunnen dus verschillen, red.) kwam naar voren dat het grootste deel weer een reis zou gaan boeken zodra het kan. Het grootste deel van de respondenten was tussen de 20 en 30 jaar oud. De meeste van hen verwachten dat het aantal reizen dat zij maken gelijk blijft aan het aantal van voor de coronacrisis. Dit aantal was voor 45,5 procent één of twee keer per jaar, en voor 40,9 procent drie tot en met vijf keer per jaar.

Op de vraag of reizen verandert in de toekomst, kwamen veel uiteenlopende antwoorden: ‘’ Meer treinreizen, vaker langere reizen in plaats van veel korte’’, ‘’ Ik denk dat er minder gevlogen zal worden en mensen eerder de auto pakken. Ik hoop dat treinen snel corona-proof zijn, ik twijfel of het slim is als iedereen de auto zal nemen op reis.’’ en ‘’ Iedereen is voorzichtiger en zal meer voorzorgsmaatregelen nemen. Ik weet niet of ik snel in een vliegtuig zal stappen als je vervolgens veel uur met een mondkapje of dicht bij mensen in de buurt zit. Daarom dit jaar maar met de auto. Ook weet je dat ze bijvoorbeeld in Midden/Zuid-Amerika ‘blanke’ mensen met argwaan aankijken omdat ze denken dat wij ziektes meebrengen. Deze landen zal ik voorlopig wijken voor een veilig gevoel op reis.’’

De antwoorden op deze vragen waren dus erg uiteenlopend. Hier zaten ook een aantal antwoorden bij waar gedacht werd dat er niets zal veranderen, en dus ook niet op het gebied van duurzaamheid.

Conclusie

Uiteindelijk komt het er op neer dat niemand 100 procent kan voorspellen hoe de reiswereld en het reisgedrag zich gaan ontwikkelen. Dat duurzaamheid steeds meer meegenomen gaat worden, is vrijwel zeker. We kunnen zelf weer gaan reizen en een groot deel van de jongeren is ook van plan om weer te gaan nu het kan. Om zeker te weten of en wat er écht gaat veranderen, is het vooral wachten op wat de toekomst ons brengt.

Spread the love

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *