Onbegrensd onderzocht: De (on)zekere toekomst van zakenreizen

Tekst: Demi van Herpen, Luuk Glaap, Sylvana Lijbaart, Job Vijftigschild en Sanne van den Boomen

Leestijd: 12 min

kijktijd: 2 min

Foto: Mohammed Hassan via Pixabay

Jaarlijks wordt er wereldwijd werd een tal van zakenreizen gemaakt. Jaarlijks maken zakenreizigers volgens Global Business Travel Association (GBTA) meer dan 480 miljoen zakenreizen. De zakenreismarkt bleef maar groeien en in 2019 zat de luchtvaart zelfs op zijn piek. In 2019 bedroegen de wereldwijde uitgaven voor zakenreizen 1,283 miljard Amerikaanse dollars. Door de coronacrisis werden de grenzen gesloten en het reisadvies per land aangepast. Waar voorheen een reis voor werd gemaakt, wordt nu online besproken. 

De redacteuren van Onbegrensd.nl zochten voor je uit wat de effecten van covid-19 waren op de zakenreisbranche. 

Tekst gaat verder onder de video

Wat zijn de voor- en nadelen van zakenreizen? 

Tekst: Sylvana Lijbaart en Luuk Glaap

Bron: Jagrit Parajuli via Pixabay

Verduurzaming was ,voordat covid-19 ons land betrad, voor veel bedrijven al een belangrijk aspect. Zo blijkt uit onderzoek van SAP Concur dat 74 procent van de bedrijven in de Benelux zich bewust is van de noodzaak om duurzamer te gaan zakenreizen. Toch geeft slechts 14 procent aan er vertrouwen in te hebben dat dit gaat lukken. 

Volgens luchtvaartjournalist Van Woerkom keek ook de luchtvaart al een lange tijd naar verduurzaming. ‘’Verduurzaming gaat in deze branche niet snel. Het aanschaffen van een zuiniger vliegtuig, vliegen op biobrandstof en vliegverbindingen vervangen door treinverbindingen kost eenmaal veel geld en veel tijd.’’ Het zakenreizen op zich is makkelijker te verduurzamen. ‘’Door de financiële crisis in 2008 zijn bedrijven al anders over zakenreizen gaan nadenken. Moeten we onbeperkt reizen? Of kunnen we dingen efficiënter doen via videoverbindingen? Dit past goed bij het duurzaamheidsplaatje en is weer terug gekomen tijdens de coronacrisis. Naast de videoverbindingen kijken bedrijven nu vooral naar alternatieven. Reizen met de trein, maar ook rijden met elektrische auto’s in plaats van dikke BMW’s’’, aldus Van Woerkom.

Geen einde, wel minder

Een einde aan het zakenreizen, zal er niet komen. Er zal wel minder gereisd worden. Reisadviseur Karin Kooij ziet de plannen van internationale beurzen in 2021 al toenemen. ‘’Alles online doen, kan bij sommige sectoren niet. Neem de voedingsmarkt. Bij deze sector moet je naar beurzen toe om je product te presenteren. Ook bedrijven die machines leveren in het buitenland. Zij kunnen niet zonder zakenreizen. Je moet er een team naartoe sturen om het te installeren. Dat kan niet online. Er zal wel een daling komen als het gaat om meetings in het buitenland.’’ 

Culturele verschillen

Op cultureel gebied vallen, volgens afdelingsdirecteur Global Supply & Demand bij Nobel Biocare Johan Roos, zijn grote culturele verschillen niet te vermijden. ‘‘Het is goed om te reizen naar landen met grotere cultuurverschillen. De lokale cultuur, normen en waarden en je ervaring neem je mee in je beslissing als het gaat om een deal. Wij Nederlanders, zijn toch al recht door zee en dat maakt het door de computer soms wel lastiger. Er is soms minder geduld of je begrijpt elkaar minder goed. De verbinding is soms wat slechter waardoor je iemand die Engels praat met een bepaald accent minder goed kan verstaan. Het maakt het gewoon makkelijker als je op locatie bent en face to face een gesprek hebt.’’

Duurzaamheid als aandachtspunt

Duurzaam reizen lijkt een lastig aandachtspunt. Hoewel luchtvaartmaatschappijen duurzamer willen opereren, lijkt de vraag ernaar betrekkelijk weinig. Dit hangt samen met het verdienmodel en de consument. ‘’Als je een vliegtuig koopt dat minder verbruikt, doe je dat in eerste instantie omdat je minder geld kwijt bent aan brandstof. Tegelijkertijd presenteer je naar buiten dat je inderdaad minder uitstoot. De vraag van de consument om duurzamer te vliegen, is er bijna niet. Bedrijven hebben deze vraag wel. Je ziet bij zakenreizigers dat er in een contract wordt opgenomen dat er compensatie moet plaatsvinden voor de reis’’, aldus Van Woerkom.

Conclusie
Duurzaam reizen blijft een lastig aandachtspunt maar bedrijven zullen meer stilstaan bij de noodzaak van de reis. Een einde aan zakenreizen zal er niet komen. Er zullen altijd situaties blijven bestaan waarbij het onmogelijk is om online te opereren. Neem bijvoorbeeld beurzen om een product te presenteren op de voedingsmarkt of een machine die geïnstalleerd moet worden. Een online meeting is in het duurzaamheidsplaatje een mooie uitvinding, maar biedt niet de oplossing om zakenreizen volledig te verduurzamen. 

Wat zijn de verschillen in zakenreizen/meetings voor de coronacrisis en nu?

Tekst: Demi van Herpen en Job Vijftigschild
Foto: Via Freeimages


Zakenreizen zijn vooral noodzakelijk om deals te sluiten met partijen op lange afstanden. Vrijwel alle taken die normaal tijdens zakenreizen worden uitgevoerd, worden nu online uitgevoerd. Freelance journalist en redacteur voor zakenreizen.nl Lolke van der Heide, verwacht dat het nog lang zal gaat duren voordat zakenreizen weer kunnen. ‘’Nog maar 3 procent van het oorspronkelijke aantal zakenreizen wordt nog uitgevoerd. Het zou nog wel eens heel lang kunnen duren tot we weer op het niveau zijn van 2019. Toen zat de luchtvaartbranche op zijn piek.’’

Flink budget
Volgens Van der Heide schiet het niet op als je in totaal vier weken in quarantaine moet voor een reis van drie dagen. ‘’Bedrijven zullen dus voor het grootste deel alles vanuit eigen land moeten doen. Het voordeel daarvan is natuurlijk dat het een stuk goedkoper is. Als je bijvoorbeeld voor je werk eens per maand naar New York moet, betaal je al snel €3000,-. Dat is alleen nog maar de vlucht. Daar bovenop komt nog het hotel en dergelijke. In totaal ben je dan voor een reis al zo’n €5000,- kwijt voor één persoon. Dat is €60.000,- per jaar. Dat scheelt natuurlijk heel veel tijd en geld als een werknemer gewoon een online meeting kan doen.’’ Sommige bedrijven hebben meer dan €100.000,- per afdeling voor alleen zakenreizen. Het is niet ongebruikelijk dat je €20.000,- per persoon per jaar kwijt bent. 

Alles online
Het grote nadeel aan een online-afspraak is dat het meer vertrouwen van elkaar vergt. ‘’Dat kan makkelijk opgelost worden door te vragen of de andere partij een sample kan sturen van zijn product. Het duurt dan wel langer voor je een overeenkomst hebt, maar het werkt wel.’’
Internationale conferenties trekken honderden, soms duizenden bezoekers.‘’Dat kan niet online’’, zegt Van der Heide. ‘’Een programma als Microsoft Teams trekt dat niet. Die vergaderingen en conferenties zijn erg nuttig. Door contact te hebben met allerlei verschillende mensen krijg je nieuwe inzichten voor je bedrijf. Het is hetzelfde als de vergelijking tussen de papieren krant en de online versie. Je oog valt soms ergens anders op als je op papier leest. Dat is met zakelijk contact hetzelfde.’’ 

Dichter bij huis
China is een van de belangrijkste spelers in de zakenwereld. Deze markt zal nog blijven bestaan, maar in een zeer mindere mate. ‘’Er zal meer productie uit eigen land en Europa moeten komen’’, legt Van der Heide uit. ‘’Alles had eerst een ‘Made in China’ label. Mondkapjes bijvoorbeeld zullen uit omringende landen moeten komen in plaats van Azië. Niet alleen China, maar bijna ieder land ter wereld krijgt een enorme economische dreun. De economie zat hiervoor op zo’n hoog niveau. Desondanks is het nu nog steeds beter dan honderd jaar geleden.’’ 

Voor bepaalde zaken zullen we weer op het vliegtuig moeten stappen, vertelt Van der Heide. ‘’Chinezen willen hun zakenpartners op bezoek zien komen. Daarvoor zal men dus in de toekomst wel echt moeten reizen. Handen schudden zullen we echter niet meer doen om een deal te sluiten. Een hand schudden is wel typerend voor een deal en bevestigt iets.’’ Ook voor sectoren als de voedselindustrie is reizen naar verre landen noodzakelijk. ‘’Neem bijvoorbeeld bananen. Daarvoor moet je naar Zuid-Amerika. We kunnen natuurlijk wel zonder bananen maar we zijn wel gewend dat ze in de supermarkt liggen. Die kun je niet op goed vertrouwen verhandelen.’’

Conclusie
Het zal nog lang duren voordat zakenreizen naar verre landen weer kunnen plaatsvinden. Een zakenreis kost veel geld voor weinig tijd. Het is nog maar de vraag of het überhaupt de moeite waard is om nog zakenreis te gaan, nu gebleken is dat er ook prima op afstand overlegd kan worden. Naar sommige landen moet er echter wel echt gevlogen worden voor zaken, bijvoorbeeld naar Zuid-Amerika vanwege de voedselindustrie. Internationale conferenties zijn altijd nuttig gebleken voor netwerken. Deze zullen, zodra het weer kan, terugkeren. 

Wat zijn de verwachtingen na de coronacrisis?

Tekst: Sanne van den Boomen
Foto: Via Pixabay

Door de coronacrisis zijn zakenreizen vrijwel overal op de wereld tot stilstand gekomen. Er werd nauwelijks tot niet meer gereisd. De vraag is natuurlijk: wat zijn de verwachtingen na de coronacrisis? Wordt alles weer als vanouds of gaat men juist minder op zakenreis dan voorheen?

Global Business Travel Association (GBTA), vroeg haar leden naar een stand van zaken omtrent de zakenreizen. Uit een poll bleek dat 98 procent van de internationale reizen en 92 procent van de binnenlandse reizen zijn geannuleerd of uitgesteld. Uit het onderzoek van GBTA naar geannuleerde of uitgestelde zakenreizen bleek dat er een grote terugloop was in het aantal reizen.


Terugloop aantal zakenreizen wereldwijd volgens GBTA

– Europa: 97 procent                 – Verenigde Staten: 94 procent

– Canada: 95 procent                – China: 99 procent

– andere Aziatische landen en de Pacific: 98 procent

– Midden Oosten en Afrika: 98 procent        – Latijns-America: 97 procent

Het is nog maar de vraag hoe het netwerk van zakenreizen er uit komt te zien. Global Business Travel Association (GBTA) hield een onderzoek onder hun leden en wat de verwachtingen van de leden zijn. 66 procent van de leden van GBTA verwacht dat zakenreizen weer op gang zullen komen. Solombrin, CEO van GBTA, liet aan zakenreis.nl weten dat uit het onderzoek af te leiden is dat reizigers ‘gretig’ zijn om back on the road te gaan .’’Dit is een gunstig teken voor business travel. Als deze pandemie eenmaal is verslagen kan de zakenreisbranche terugkeren als een economische drijfveer van de mondiale economie,’’ liet Solombrino weten.

Beweegredenen

Johan Roos, hoofd de afdeling supply en demand bij Nobel Biocare, maakt zo’n twaalf tot twintig zakenreizen per jaar en stuurt mensen uit zijn team ook op reis. ‘‘Een reden om mensen op reis te sturen is de efficiëntie. Tijdens een bezoek krijg je vaak veel meer gedaan en er is vaak een betere focus. Achteraf zijn er natuurlijk ook reizen geweest die misschien helemaal niet nodig waren en had er ook prima telefonisch of via de computer vergaderd kunnen worden. Toch is een zakenreis wel degelijk van belang en is het nooit voor niets: Het zorgt voor een enorm verbindende factor, voor interpersoonlijk contact.’’

Verwachtingen

Momenteel worden er bij het bedrijf waar Roos werkzaam is geen zakenreizen uitgevoerd. Zijn verwachtingen zijn dat zakenreizen langzaam weer op gang zullen komen, als de economie weer aantrekt. Dat is niet alleen het geval bij Nobel Biocare maar ook bij andere bedrijven. ‘‘Het aantal zakenreizen zal wel minder worden en alleen nog de noodzakelijke trips zullen gemaakt worden. Een paar dingen zijn onvervangbaar. Sommige projecten, verbeteringen of samenwerkingen zijn gewoon beter om face to face uit te voeren. Het gaat dan vooral om trainingen die niet online gegeven kunnen worden, op locatie moeten zijn om een probleem goed te kunnen analyseren en om bijvoorbeeld in een korte periode heel efficiënt veel werk te kunnen doen. De standaard vergaderingen kunnen voortaan wel via MS Teams of telefonisch gedaan worden, dat gebeurt nu ook.’’, aldus Roos.  

Toekomst

Volgens de Coalitie Anders Reizen heeft het coronavirus laten zien dat tijd- en plaatsonafhankelijk werken mogelijk is. Dat willen ze nu verder gaan doorvoeren. Suzanne Rotteveel van Anders Reizen laat weten dat bedrijven die bij de coalitie zijn aangesloten zich hard maken voor alleen nog vliegreizen op afstanden boven 700 km. Dit betekent dat er bijvoorbeeld niet meer wordt gevlogen naar Frankfurt, Londen en Parijs maar dat er in de toekomst de trein wordt gepakt. 

Eén op de zeven bedrijven dat is aangesloten bij GBTA, geeft aan dat ze niet van plan zijn om in de nabije toekomst alle zakelijke reizen te hervatten. De helft, een goede 54 procent van de bedrijven overweegt het wel om in de nabije toekomst alle reizen te hervatten. Ongeacht het land of de regio. Deze groep bedrijven geeft wel aan nog geen definitieve plannen te hebben voor wanneer alles hervat zou worden. 

Conclusie

We kunnen concluderen dat een deel van de zakenreizen zeker zal worden hervat. Veel bedrijven willen het reizen langzaam weer opstarten. Wel zal er in de toekomst gekeken worden naar de noodzaak van een reis. Er zal gekeken worden of een probleem of vergaderingen niet telefonisch of via de computer behandeld kunnen worden. Er zal ook vooral gekeken worden naar het financiële plaatje. Als de economie weer op gang is zal er ongetwijfeld meer gereisd worden maar naar verwachting niet meer zo veel als voorheen. 

Eindconclusie onderzoek

Aan het einde van dit onderzoek kunnen we concluderen dat de coronacrisis voor een flink verschil heeft gezorgd. Veel bedrijven zijn bezig met duurzamer reizen. Dit is weer in opspraak gekomen door de covid-19.  De vermindering van de zakenreizen door de coronacrisis pastte goed in het duurzaamheidsplaatje. Er wordt bovendien gekeken naar alternatieven als er toch een zakelijke reis gemaakt moet worden. Dit kunnen reizen zijn met de trein maar bijvoorbeeld ook met elektrische auto’s.

Een einde aan zakenreizen zal er nooit komen maar er zal wel minder worden gereisd. In de toekomst zal vooral de afweging worden gemaakt hoe noodzakelijk een reis daadwerkelijk is en wegen de kosten natuurlijk ook mee. In de afgelopen maanden hebben veel bedrijven gezien dat online vergaderen prima gaat. Toch zijn er bepaalde complexe situaties zoals grote cultuurverschillen waarbij face to face contact makkelijker is dan een meeting. De verwachting is dat er in de toekomst, na het coronavirus nog zal worden gereisd, maar alleen voor noodzakelijke situaties die niet online besproken kunnen worden. 

Spread the love

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *