Onbegrensd onderzocht: de modebranche onder de loep

Tekst: Sylvana Lijbaart
Leestijd: 10 minuten
Foto: Free-Photos via Pixabay

Het coronavirus zet de mode-industrie op zijn kop en het consumentengedrag verandert enorm.Consumenten geven prioriteit aan comfortabele en essentiële producten. Volgens het onderzoekplatform, Edited, wordt lingerie, sportkleding en loungekleding wereldwijd het meest verkocht tijdens de pandemie. Ook duurzaamheid begint onder de consument meer te leven dan voor de pandemie. 

Volgens modeontwerpster, Susanne Vegter, staat de gehele mode-industrie op zijn kop. “Als mensen thuisblijven, geen winkels bezoeken of niet genoodzaakt zijn om representatief te voor schijn te komen, slaat dat een groot gat. Alle bestaande methoden, werkprocessen, normen en waarden worden opnieuw bevraagd.” De negatieve effecten van het coronavirus zijn talrijk. Zo worden bijvoorbeeld arbeiders niet meer betaald, omdat grote retailers delen van hun productie onbetaald cancelen. Overschot aan collecties die de weg naar de winkel niet meer vinden, worden vernietigd. Het hele proces komt stil te liggen. “En dat heeft weer effect op een heleboel andere dingen. Ook dicht bij huis. Designers, modellen, kledingstylisten en iedereen die met de mode-industrie te maken heeft, komt thuis te zitten”, aldus Vegter. 

“Voor mij betekent de coronacrisis gewoon 72 werkannuleringen in een week tijd.”

Ubags

Werkeloos
Op dit moment is 9,4 procent werkeloos in de mode-industrie in Europa. Eén van die mensen is commercieel model Donna Ubags. Ubags is op dit moment al drie maanden werkeloos. “Voor mij betekent de coronacrisis gewoon 72 werkannuleringen in een week tijd. In de eerste week van maart, had ik de grootste lingerieshow van het land in de AFASLIVE.  Op de eerste dag van de repetities dacht iedereen dat dit nog groots door kon gaan. Op de tweede dag, kregen we te horen dat de helft van het publiek maar naar Nederland kon komen vliegen, omdat er vluchten gecanceld werden. Diezelfde avond werd er een model naar huis gestuurd, omdat ze te hard hoestte. Op de derde dag, kregen we te horen dat er tijdens de show geen enkel publiek aanwezig zou zijn. We hebben toen de show gelopen in een lege zaal en de show werd opgenomen. Toen ik terug in de trein naar huis zat, begonnen de afmeldingen binnen te stromen. Dus het plan dat ik de afgelopen maanden van Italië, naar Spanje, Engeland, Duitsland, België en kriskras door Nederland zou gaan reizen, was in één klap verdwenen.” Toch probeert Ubags zo actief mogelijk te blijven waar dat mogelijk is. “Om actief te blijven zie je veel concepten waarin online shows gedaan worden. Shows vanuit huis, samenwerkingen, of kledingstukken die worden opgestuurd, zodat modellen foto’s in hun tuin kunnen maken. Dat heb ik ook gedaan. Maar wat daar heel kenmerkend aan is, is dat het pro-deo is. Er is geen budget voor, want onze opdrachtgevers krijgen nu juist hele harde klappen. Daardoor is het modellenwerk en het influencerwereldjedichter bij elkaar gekomen. Kledingmerken moeten nu iets met hun sociale media doen om ook actief te blijven. Zij sturen nu kledingsets op naar modellen, in de hoop dat daar leuk materiaal uitkomt, zodat ze dat kunnen gebruiken. Dus je eigen fotoskills gebruiken om een leuk plaatje te schieten van een kledingsetje wat je hebt opgestuurd gekregen, is eigenlijk een samenvatting van wat influencen betekent. Dat is de afgelopen maanden meer verweven met het modellenwerk”, vertelt Ubags. Echter heeft het influencen voor modellen ook een zonnige kant. “Het is belangrijk om in the picture te blijven. Zodra het modellenwerk weer begint, hoop je dan dat bedrijven, waarvoor jij leuke foto’s in je achtertuin hebt gemaakt, het eerste aan jou denken. En het werkt. Ik kreeg bijvoorbeeld een setje van een lingerielijn thuisgestuurd. Ik postte dit op Instagram. Nu kreeg ik afgelopen week aanvragen binnen, omdat ze het zo leuk vonden dat ik het gedeeld had. Dus, gelukkig heeft het mij ook wat te bieden”, aldus Ubags. 

Consumentengedrag
Doordat veel mensen niet meer genoodzaakt waren de deur uit te gaan, veranderde het consumentengedrag. Volgens onderzoeksplatform Edited zijn er verschillende trends terug te zien. Volgens Edited zijn deze trends ontstaan doordat fast fashionretailers kleding promootten om binnen te blijven. 

Fast fashion
Dat fast fashion slecht voor het milieu is, wisten we al voordat het coronavirus uitbrak. De afgelopen jaren werd er in de kledingindustrie al het een en ander duurzamer gemaakt. Toch is, volgens Bedrock, de kledingindustrie nog steeds de op één na grootste vervuilder ter wereld. Dat komt door de slechte omstandigheden in fabrieken, het hoge energieverbruik, vervuilende materialen, watervervuiling en het verbrandingsproces wanneer iets niet verkocht wordt. 

“Het wordt tijd dat het modesysteem dringend een omslag gaat maken.”

Vegter

 Toch zal de fast fashionindustrie niet snel verdwijnen volgens modejournaliste Marjolein Stormezand. “Eigenlijk is de fast fashionindustrie te vergelijken met de vleesindustrie: zolang er kip en kiloknallers worden verkocht, of zolang mensen varkensvlees blijven eten, afkomstig van een of andere lugubere stal, zal de fast fashionindustrie ook bestaan. Hoe we denken over onze voeding, zo denken we ook over onze kleding. Daarbij komt dat niet iedereen duurzame kleding kan betalen. Daarom zal fast fashion voorlopig blijven bestaan. De fast fashionindustrie zal zich wel moeten aanpassen, omdat de vraag daar groot naar is. Hierbij moet je denken aan duurzaamheidslabels in de fast fashion. Kleding die dan geproduceerd wordt in iets betere omstandigheden. Bijvoorbeeld in Portugal in plaats van Bangladesh.” Echter is de coronatijd wel de tijd om de mode-industrie onder de loep te nemen. “De coronatijd is de tijd om duurzaamheid door te pakken. Naar mijn mening is het coronavirus ontstaan als een roep om hulp van de aarde. En de mode-industrie is toch wel de grootste vervuiler die er is”, vertelt Fashion Consultant Lianne Loef. Ook Vegter denkt hier hetzelfde over: “Het wordt tijd dat het modesysteem dringend een omslag gaat maken. De mode-industrie was er al jaren actief mee bezig. Zo waren er bijvoorbeeld nieuwe initiatieven, educatieve systemen en technologische processen. Maar de grote winstgevende retailers werden niet snel warm van de nieuwe aanpakken. Dat kost tijd. Maar door het coronavirus is het proces versneld. Er wordt nu actiever en versneld gekeken naar andere productiemethoden, waarbij we minder afhankelijk zijn van complexe structuren en vervuiling. Hierdoor zullen we kleinschaliger meer controle hebben en minder vervuilend bezig zijn. Echter, zitten we midden in een transitie, dus het kan nog alle kanten op gaan. Maar de zaadjes zijn in ieder geval geplant”, aldus Vegter. 

Toekomst
Duurzaamheid wordt, net zoals in vele andere branches, de toekomst. Hoewel men al langer met duurzaamheid bezig is, is de coronatijd de tijd geweest waarin we meer gingen nadenken en bewuster werden van het feit dat we niet goed bezig waren. Het proces naar duurzaamheid is versneld. “De modebranche heeft nu ongeveer 12, soms zelfs 52 (fast fashion) collecties per jaar. In de toekomst wordt er gesproken om dit aantal terug te draaien naar vier tot zes collecties per jaar. Dit omdat er veel drukt ligt op iedereen die in het proces meewerkt. Daarnaast speelt duurzaamheid hierbij een grote rol. Het is eigenlijk heel logisch: minder collecties uitbrengen betekent dat het minder snel geproduceerd moet worden en dus minder vervuilend wordt. Dat is waar de mode-industrie naartoe wil. De modekalender die we nu hebben, gaat veel te snel. Deze crisis moeten we benutten om efficiënter en duurzamer te gaan werken. Daarna komt de snelheid weer aan bod”, aldus opkomend modeontwerper Sammy van de Wateren. Echter gaan hier wel jaren overheen. “De coronacrisis heeft mensen bewust gemaakt van de toegankelijkheid van het leven. Dat nemen we mee in onze beslissingen over wat we eten, dragen en verder consumeren. Als ik door een rozenbril heen kijk, zou je kunnen zeggen dat het net zo zal gaan als met de vleesindustrie. Dat we op zoek gaan naar een humanere vorm van productie”, vertelt Stormezand. 

Spread the love

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *