Grenzeloos Gezond #6

Tekst: Carlijn van de Ven
Leestijd: 7 minuten
Illustratie: Demi van Herpen

Om de tijd in quarantaine een beetje gezond door te komen, kunnen we natuurlijk niet met z’n allen op de bank blijven zitten met zakken chips en hamburgers. Iedereen weet dat het belangrijk is om gezond te eten en te sporten maar helaas lukt dat nog niet altijd. Vandaar dat we een reeks aan 21 dagen challenges in het leven hebben geroepen. Met het doel om deze crisis fysiek én mentaal gezond door te komen. 

In deze zesde aflevering van Grenzeloos Gezond neemt redactrice Carlijn je mee in de challenge om ook ten tijden van de coronacrisis je spierkracht op peil te houden. Dit keer staat er een workout voor de buik- en bilspieren op de planning. Aan de hand van een sportplog wordt uitgelegd welke oefeningen we gaan doen vandaag! Doe jíj ook mee met deze uitdaging?

We beginnen deze dinsdag met de eerste oefening: de zijwaartse squat. Dit doe je 20x achter elkaar; de ene keer naar links, daarna naar rechts. Weet je niet meer zo goed hoe je de squat doet? Lees het hier terug bij de tweede aflevering van Grenzeloos Gezond. Bij deze oefening ga je in de squat-positie staan en zo ga je van links naar rechts stappen. Let erop dat je niet helemaal rechtop gaat staan, maar zoveel mogelijk in deze positie blijft staan. Ik gebruikte hierbij een elastieken weerstandsband. Om het budget te houden; zelfs bij de Action zijn ze vaak te koop!

We zijn alweer aangekomen bij de tweede oefening! 15x glute bridge. Zet je voeten net wat breder dan je heupen in deze positie. Je kunt je armen onder je hoofd doen, maar ook naast je heupen leggen. Breng je heup omhoog en span je buik- en bilspieren aan. Houdt een paar seconden vast en ga weer terug naar beneden. Om het nét wat lastiger te maken, kun je ervoor kiezen om je billen zelfs tijdens de rust niet op de grond te laten liggen, zo houdt je altijd je spieren aangespannen.

Yes, goed bezig! We zijn alweer over de helft. Als laatste voor vandaag staat 12x double legs lift op het lijstje. Ook hierbij kun je kiezen in welke positie je je armen houdt. Je benen gaan bij deze oefening kaarsrecht omhoog. Span je buikspieren goed aan en adem in. Houdt een paar seconden vast en laat je benen weer naar beneden komen en adem uit. Je voeten blijven net wat boven de grond tijdens de rust, om je buikspieren aan te blijven spannen.  

Ben je nog niet tot je uiterste gegaan? Herhaal dit rondje nog 1 of 2x. Herhaling is namelijk heel goed voor je spieropbouw! Voor morgen staat er weer een rustdag op de planning. Vind je het nu tijd voor een lekkere beloning na al dat sporten? Bekijk hier dan een lekker recept voor Mexicaanse zoete aardappel frietjes van onze redactrice Demi!

Spread the love

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *