Grenzeloos gezond #12

Tekst: Luuk Glaap
Leestijd: 5 minuten
Foto: Anca via Pixabay

Om de tijd in quarantaine een beetje gezond door te komen, kunnen we natuurlijk niet met z’n allen op de bank blijven zitten met zakken chips en hamburgers. Iedereen weet dat het belangrijk is om gezond te eten en te sporten maar helaas lukt dat nog niet altijd. Vandaar dat we een reeks aan 21 dagen challenges in het leven hebben geroepen. Met het doel om deze crisis fysiek én mentaal gezond door te komen. 

In laatste aflevering van Grenzeloos Gezond neemt Spotlightchef Luuk je mee in de challenge om ook ten tijden van de coronacrisis je spierkracht op peil te houden. Dit keer staat er een workout voor de beenspieren, borstspieren en armen op de planning. Aan de hand van een sportplog wordt uitgelegd welke oefeningen we gaan doen vandaag! Doe jíj ook mee met deze uitdaging?

We beginnen deze vrijdag met de eerste oefening: de push up. Deze week een andere vorm van de push up. Pak er een bal of een stapel boeken bij en plaats je ene hand op het voorwerp en de ander op de grond. Zorg ervoor dat je, je buikspieren aanspant, om zo in balans te blijven en je in een rechte lijn naar beneden zakt. Probeer je lichaam ook deze keer in een pijlvorm te houden. De push up doe je 5x per kant. Als je klaar bent met de een, ga je door naar de ander.  

Na de push up, begin je aan de lunges step-ups. Deze week doe je naast een stap achterwaarts ook je knie omhoog. Begin in staande positie doe je been achterwaarts en zak naar de grond. Daarna haal je je been terug en ga je met datzelfde been omhoog. Maak een niet al te kleine stap en zorg dat je knie niet de grond raakt. Daarnaast zorg je voor een goede concentratie tijdens de oefening, zodat je niet uit balans raakt. De lunges step-ups doe je 10x per been. Als je klaar bent met de een, ga je door naar de ander.

De laatste oefeing is de Romanian deadlift. Een oefening voor de hamstrings. Je begint in staande positie en doet vervolgens je heupen naar achteren en je lichaam naar beneden. Als het goed is voel je je hamstrings branden.

Ben je nog niet tot het uiterste gegaan? Herhaal dit rondje nog 1 of 2x. Herhaling is namelijk heel goed voor je spieropbouw!

Heb je nog energie over? Dan kun je de vorige work out van Carlijn nog even herhalen.

Spread the love

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *