Grenzeloos Gezond #10

Tekst: Carlijn van de Ven
Leestijd: 7 minuten
Illustratie: Demi van Herpen

Om de tijd in quarantaine een beetje gezond door te komen, kunnen we natuurlijk niet met z’n allen op de bank blijven zitten met zakken chips en hamburgers. Iedereen weet dat het belangrijk is om gezond te eten en te sporten, maar helaas lukt dat nog niet altijd. Vandaar dat we een reeks aan 21 dagen challenges in het leven hebben geroepen. Met het doel om deze crisis fysiek én mentaal gezond door te komen. 

In deze tiende aflevering van Grenzeloos Gezond neemt redactrice Carlijn je mee in de challenge om ook ten tijden van de coronacrisis je spierkracht op peil te houden. Dit keer staat er een workout voor de buik- en bilspieren op de planning. Aan de hand van een sportplog wordt uitgelegd welke oefeningen we gaan doen vandaag! Doe jíj ook mee met deze uitdaging? Tip: leg vandaag lekker je matje in het park en geniet van de zon tijdens je oefeningen!

We beginnen deze dinsdag met de eerste oefening: de plank. Dit probeer je 45 seconden vol te houden, zodat we er 15 seconden op vooruit zijn gegaan vergeleken twee weken geleden! Net als de vorige keer, laat je je billen zover mogelijk naar de grond zakken, zónder dat je knieën de grond raken. Houd je voeten recht naast elkaar en kies of je je hoofd laat hangen of vooruit wil kijken. Tip: focus op iets tijdens deze oefening. Tel bijvoorbeeld het aantal bloemen dat je ziet of zet je favoriete liedje aan zodat je afgeleid raakt!

We zijn alweer aangekomen bij de tweede oefening! 16x de Russische twist of op z’n Nederlands: boodschappen. Bij deze oefening is het belangrijk je buikspieren aan te spannen. Ik gebruikte hierbij een kettlebell van vier kilo, maar je kunt het ook eerst zonder gewicht proberen. Leg je voeten over elkaar en houdt ze samen van de grond. Je houdt je handen samen en brengt ze om beurten links en rechts naast je lichaam, elke kant 8x. Zorg dat je ver genoeg naar de zijkant rijkt, om het meeste effect te behalen! Tip: wil je ook graag wat gewicht tijdens deze oefening? Neem een pak suiker of een ander handig voorwerp naar keuze van gewicht.

Yes, goed bezig! We zijn alweer over de helft. Als laatste voor vandaag staat 15x jumping squats op het lijstje. In onze eerste work-out vind je terug hoe je het beste in de squat-houding staat. Die positie neem je in en na de squat spring je omhoog. Zorg dat je weer netjes met beide voeten naast elkaar op de grond terecht komt en maak je volgende squat.

Ben je nog niet tot je uiterste gegaan? Herhaal dit rondje nog 1 of 2x. Herhaling is namelijk heel goed voor je spieropbouw!

Morgen is weer een rustdag! Heb je de hardloopvlog van maandag al bekeken? Redactrice Lieke neemt je zelfs door de regen mee om je doel te behalen!

Heb je meer zin om je – na het kweken van deze summerbody – te wanen op vakantie? Lees de laatste column van redactrice Sanne over vakantie in Thailand!

Spread the love

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *