Agentschappen in de modebranche geraakt door corona

Tekst: Sylvana Lijbaart
Leestijd: 4 minuten
Foto: Tara Hendrix

Door de coronacrisis worden veel bedrijven geraakt, zo ook de modebranche. Kledingwinkels sloten een tijdje hun deuren en kwamen op deze manier met overschotten te zitten. Wat betekent dit voor de inkoopbedrijven en agentschappen? Ik vroeg het aan junior accountmanager, Tara Hendrix, van WalhallaBrands. Een agentschap dat veel samenwerkt met Deense, duurzame modemerken.

Wat betekent de coronacrisis voor het bedrijf?
“De coronatijd zorgde ervoor dat ook wij thuis moesten werken. Dit waren drie weken vol chaos. Niemand wist hoe lang dit ging duren en we kwamen in een compleet nieuwe situatie terecht. Vanuit huis hebben we al onze klanten gebeld. Daarnaast zijn we intensief met onze merken in contact geweest om zoveel mogelijk oplossingen te bedenken. Op deze manier konden we onze klanten ondersteunen. Als agent is het lastig om vanuit huis te werken. Als agent zijnde heb je je producten nodig. Bovendien zou ons verkoopseizoen vanaf half april van start gaan, dus moesten we ervoor zorgen dat deze collecties klaar waren voor de verkoop. Dit verkoopseizoen was natuurlijk moeilijk. Door middel van opgenomen presentaties, gefotografeerde collecties, lookbooks en verkoopgesprekken via Zoom hebben we er het beste van proberen te maken. Helaas zit er ook een kant aan die we niet kunnen veranderen. Door de terugloop van de verkoop is ons team verkleind. We werken nu met z’n vijven. Voorheen waren we met zeven. Hierdoor hebben we het extra druk en zullen we ons moeten focussen op meerdere merken tegelijkertijd. Het is even wennen, maar tegelijkertijd is het ontzettend leuk. Op deze manier ben je van iedere collectie op de hoogte en met meer Deense merken in contact.”

“Niemand wil een lege winkel als de economie weer volledig draait.”

Tara Hendrix

Jullie hebben er dus best veel last van. Waar is dat aan te merken?
“We merken vooral dat klanten voorzichtiger zijn en kleinere bestellingen plaatsen dan dat we gewend zijn. In de winkels is op dit moment nog veel voorraad, terwijl normaal gesproken al veel van onze spring-summer-levering verkocht wordt. Deze voorraad ligt al weken stil en komt nu pas terug op gang. Voor de volgende seizoenen zullen zij dus voorzichtiger inkopen. Dat betekent dat wij ook voorzichtiger zullen zijn. We hebben ervoor gekozen om de klanten te laten pre-orderen. Dat wil zeggen dat onze internationale merken aantallen gaan produceren die de klant wil hebben. Onze klanten kunnen dus niet meer uit voorraad kopen. Daarom raden wij klanten aan om een pre-order te doen. Ook al is deze kleiner dan normaal. Dat zal ervoor zorgen dat zij straks niet met een lege winkel zitten. Niemand wil natuurlijk een lege winkel als de economie weer volledig draait.” 

Jullie werken met duurzame merken. Waarom kan duurzaamheid juist nu belangrijk zijn?
“Onze merken werken steeds meer met duurzame stoffen, zoals gerecyclede polyester en biologisch katoen. Transparantie bij het productieproces is belangrijk. Zo weten wij van alle merken in welke landen zij produceren. De komende maanden zullen duurzame artikelen in de winkel belangrijker worden. Er zijn nu geen festiviteiten waarvoor een nieuwe outfit wordt gekocht. Kleding die nu verkocht wordt, zal volgend zomerseizoen weer gedragen worden. Op die manier zullen de overschotten van nu, volgend jaar weer in omloop zijn.”

Hoe ziet de toekomst van het bedrijf eruit?
“Stabiel en positief! De wereld zal uiteindelijk wennen aan deze situatie. De komende maanden wordt voor ons kijken hoe we ons kunnen aanpassen aan de nieuwe richtlijnen.” 

Wil je meer lezen over dit onderwerp? Lees Sylvana’s column en het artikel over hoe jij de modebranche kunt steunen!

Spread the love

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *